Výukové materiály
-
Autor Školitel Rok vzniku 2009 Popis Gamebook je určen pro studenty kvarty nižšího gymnázia, případně 2. ročníku vyššího gymnázia. Hra slouží k domácímu individuálnímu zopakování, procvičení a upevnění ropných pojmů nabytých na hodině zábavnou formou. -
Autor RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. Školitel Rok vzniku 2009 Popis -
Autor Veronika Koldová Školitel RNDr. Karel Nesměrák, Ph.D. Rok vzniku 2008 Popis Vliv katalyzátoru na kinetiku chemických reakcí -
Autor RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. Školitel Rok vzniku 2009 Popis -
Autor RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. Školitel Rok vzniku 2009 Popis -
Autor Eva Vrzáčková Školitel RNDr. Petr Šmejkal Ph.D. Rok vzniku 2011 Popis -
Autor Anna Steinbauerová Školitel Mgr. Milada Teplá Rok vzniku 2009 Popis Flash -
Autor Jana Tejnická Školitel Rok vzniku 2006 Popis - Vzorce monosacharidů a jejich objevitelé
- Úlohy a cvičení
-
Autor Hana Matějková Školitel Rok vzniku 2004 Popis Prezentace je určena pro ty, kteří se chtějí dozvědět "něco i o jiných cukrech něž cukr krystal a krupice a něco o sacharidech, které vůbec nejsou sladké". -
Autor Anna Steinbauerová Školitel Mgr. Milada Teplá Rok vzniku 2009 Popis -
Autor Anna Steinbauerová (Čermáková),RNDr. Milada Teplá, Ph.D. Školitel Rok vzniku 2011 Popis Tento pracovní list, je zaměřený především na procvičení učiva nenásilnou formou v podobě didaktických her (např. křížovka a osmisměrka), dále byla vytvořena jedna úloha na kritické čtení a několik úloh na doplnění a přiřazování. -
Autor Bc. Jaroslav Stránský Školitel Doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D. Rok vzniku 2021 Popis Komplexní distanční materiál připravený pro výuku tématu Oligosacharidy a metabolismus sacharidů má 11 stran a je určen pro off-line distanční výuku cca 1 VH. Součástí je krátký text nastiňující riziko nitrožilní aplikace fruktosy. -
Autor Mgr. Petr Honomichl Školitel / recenzent Doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D. / Doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. Rok vzniku 2024 Popis Článek vysvětluje, jak vysoká hladina krevní glukózy poškozuje tělo. Popisuje mechanismy vzniku civilizačních chorob, patofyziologii diabetu I. a II. typu a představuje model poškození bílkovin. V závěru seznamuje s neenzymovou glykací (Maillardovou reakcí). Text je náročný, určený pro starší SŠ studenty v chemických/zdravotnických seminářích a vyžaduje znalost biochemie sacharidů. -
Autor Mgr. Petr Honomichl Školitel / recenzent Doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D. / Doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. Rok vzniku 2017 Popis Článek popisuje vývoj lidského stravování v historickém kontextu a dává ho do souvislosti se vznikem civilizačních chorob a kontaminací prostředí (polutanty, hormony). Jedná se o náročnější text vhodný pro starší studenty SŠ v seminářích (chemie, zdravotnictví) a pro nadané žáky se zájmem o lékařské obory. Předpokládá znalost metabolismu sacharidů. -
Autor Mgr. Petr Honomichl Školitel / recenzent Doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D. / Doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. Rok vzniku 2024 Popis Článek spojuje stravovací návyky s civilizačními chorobami (diabetes, rakovina) a zaměřuje se na nutriční hodnotu vysoce průmyslově zpracovaných potravin. Popisuje vznik karcinogenů při jejich výrobě a radí, jak je poznat v obchodě. Jde o náročný text pro starší studenty SŠ v chemických či zdravotnických seminářích, který předpokládá znalost biochemie sacharidů. -
Autor Mgr. Petr Honomichl Školitel / recenzent Doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D. / Doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. Rok vzniku 2024 Popis Článek se zaměřuje na riziko vzniku závislosti na sladkém. Seznamuje s principem jejího vzniku a vysvětluje fungování dopaminového odměnového systému. Jde o náročnější text vhodný především do semináře v závěrečných ročnících SŠ, který předpokládá základní znalosti z biochemie. -
Autor Jitka Čierná Školitel Rok vzniku 2007 Popis Výuková prezentace - 39 snímků se strukturami, rozdělením a vlastnostmi sacharidů, oligosacharidů a polysacharidů. + Didaktická hra vhodná k procvičování učiva o sacharidech. -
Autor Mgr. Petr Honomichl Školitel / recenzent Doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D. / Doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. Rok vzniku 2024 Popis Tento výukový materiál seznamuje žáky se sacharidy jako zdrojem energie, makroergickými sloučeninami a významem ATP. Prezentace obsahuje video o závislosti na sladkém a končí opakováním. Doplňkový článek se zaměřuje na roli ATP při svalové kontrakci a obsahuje úlohy pro ověření znalostí. K dispozici je i verze pro učitele s řešením. Materiál je vhodný pro výuku i domácí přípravu. -
Autor Martin Diviš Školitel Rok vzniku 2007 Popis V prezentaci se studenti seznámí s některými sacharidy, které se běžně vyskytují. -
zip
Autor Mgr. Petr Honomichl Školitel / recenzent Doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D. / Doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. Rok vzniku 2024 Popis Výukový materiál o sacharidech propojuje chemii s každodenním životem. Zahrnuje prezentaci s videi o stravování a konzumaci cukrů, doplněnou pracovním listem pro aktivní zapojení žáků a otázkami k opakování. Součástí je i článek o náhradních sladidlech s úlohami, využitelný pro domácí přípravu i výuku v hodině. Materiály vedou žáky k přemýšlení v souvislostech. -
Autor Hana Pacáková, Michaela Strejčková a Radek Mojžíš Školitel Rok vzniku 2009 Popis Hra pro o pakování sacharidů na motivy hry kris-kros. -
Autor Školitel Rok vzniku 2007 Popis - Do hry lze zařazovat cokoli: např. názvosloví organické chemie, skupiny prvků v PSP, apod.
- Hru je možné zařadit kdykoli se probere téma, ve kterém je učivo zařazeno v určitém systému.
-
Autor Ivana Volmutová Školitel RNDr. Václav Martínek, Ph.D. Rok vzniku 2010 Popis -
Autor Ivana Volmutová Školitel RNDr. Václav Martínek, Ph.D. Rok vzniku 2010 Popis -
Autor Eva Vrzáčková, Jan Břížďala Školitel RNDr. Petr Šmejkal Ph.D. Rok vzniku 2011 Popis -
Autor RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. Školitel Rok vzniku 2009 Popis -
Autor Jan Břížďala (video) a Ondřej Říha (audio) Školitel RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D. Rok vzniku 2011 Popis -
Autor Jan Břížďala Školitel Rok vzniku 2010 Popis Sopka na stole
Oranžové dichromany (Cr2O7)2- lze redukovat na zelené sloučeniny chromité Cr3+. Vhodným redukčním činidlem je například síra. Dichroman amonný se redukuje i při jeho pouhém zahřívání (termicky se rozkládá).
Pomůcky: trojnožka, azbestová síťka, plynový kahan a zápalky
Chemikálie: dichroman amonný (NH4)2Cr2O7 (5g)
Postup:
1. Na azbestovou sítku položenou na trojnožce nasypeme 5g dichromanu amonného.
2. Zapálíme kahan a umístíme ho pod azbestovou síťku.
3. Jakmile bude reakce ukončena, kahan vypneme.
Závěr:
Zahříváním dichromanu amonného docházelo k jeho rozkladu (analýze) na dusík, vodní páru a oxid chromitý (redoxní děj prokazuje barevná změna z oranžové na tmavě zelenou). Reakce svým průběhem připomínala vulkanickou činnost. Proto tohoto pokusu využili i filmaři například při natáčení snímku King Kong.
Reakci vystihuje tato chemická rovnice: (NH4)2Cr2O7 → N2 + Cr2O3 + 4 H2O
Poznámka: Dichroman amonný je karcinogenní (rakovinotvorná), toxická látka! -
pdf
Autor Tomáš Kořínek Školitel Doc. RNDr. Helena Klímová, CSc. Rok vzniku 0 Popis Fragment diplomové práce -
Autor Jan Břížďala Školitel Rok vzniku 2010 Popis Spalování vodíkových bublin
Vodík vytváří s kyslíkem výbušnou směs. Při reakci těchto dvou plynů vzniká voda. Pro zahájení této reakce postačuje pouhá iniciace pomocí jiskry či elektrického výboje.
Pomůcky: baňka s odvodnou trubicí, zátka s vsazenou dělící nálevkou, hadička, skleněná miska, svorka, držák a laboratorní stojan
Chemikálie: zinek Zn, kyselina chlorovodíková HCl, voda se saponátem
Postup:
1. Baňku s odvodnou trubicí vložíme do držáku a pomocí svorky ji připevníme ke stojanu. Nasypeme do ní malé množství zinku a její hrdlo uzavřeme zátkou s vsazenou dělící nálevkou – do té nalijeme kyselinu chlorovodíkovou.
2. Jeden konec hadičky připevníme k odvodné trubičce u baňky a ten druhý ponoříme do skleněné misky naplněné směsí vody se saponátem.
3. Otočíme kohoutkem u dělící nálevky a necháme kyselinu volně reagovat se zinkem. Zkontrolujeme, zda vznikající plyn uniká do vody se saponátem, kde vytváří bublinky.
4. Odebereme si několik bublin na dlaň a pomocí sirek je na ruce zapálíme.
Závěr:
Reakcí zinku s kyselinou chlorovodíkovou vznikal vodík, který zaváděním do vody se saponátem vytvářel bubliny. Ty bylo poté možné zapálit – vodík ve styku s kyslíkem velmi efektně shoří. Tento pokus je možné demonstrovat i na lidské dlani, neboť je pokožka jednak chráněna saponátovou blánou a navíc reakce proběhne velmi rychle, že ji lidské reflexy téměř nezaznamenají.